١١‏/١١‏/٢٠٠٧

دعوه للتمتع بفتره الشباب !!! غريبه مش كده

يمكن اتاخرت شويه في وضع اي بوست ويمكن ميكونش البوست ده مهم اوي
بس نظرا لحاله الاكتئاب والخنقه اللي كنت فيها كان لازم اعمل البوست ده
المهم فكرت اني اذاكر ولاول مره من اول الدراسه ما بدات
ومجيش اذاكر غير النص ده
نص ايطالي بعنوان النصر متخافوش هو ولا سياسه ولا حرب ولا اي حاجه من دي
الكاتب في النص ده بيدعو ان كل انسان يستمتع بشبابه لان فتره الشباب دي زائله ومحدش ضامن المستقبل ان حيكون مفرح او فيه اي حاجه ممكن تتحقق
اظن من الجزء المبسط ده من النص ... في حد ذاته يجيب كابه اكتر
طب انا لو استمتعت بشبابي دلوقتي ... هو فين اساسا السعاده علشان استمتع بيها
ولا وبيقول كمان ان فتره الشباب دي اسعد واجمل فتره في الحياه الانسانيه
هو تقريبا كان عايش في زمن غير زمنا ده
ما علينا مع نفسه بقى يستمتع او يزعل براحته
بيدعو كمان الانسان انه يحب ويتمتع بحياته
اظاهر انه ميعرفش ان معظم مشاكل الناس ليها علاقه بالحب او علاقات القلب بصفه عامه
يعني حب او كره او خداع او ..... الخ من الصفات دي كلها
يمكن المشاكل دي هي اللي بتخلي للحياه معنى لاننا بنحس ان فيه حاجه في حياتنا
مشكله قابلتنا وبنحاول نفكر ونلاقيلها حل
ويمكن تتحل او متتحلش ده العادي طبعا
المهم انا حاولت اشوف المغزى من النص ده ملقيتش حاجه فيه غير ان كله تشاؤم
وانا مكنتش ناقصاه وقتها
كان كيكو كاتب بوست في مدونته هل الحياه حلوه ولا لا
وكانت كاميليا ردت قائله ياريت تدلني على خريطه الحياه الحلوه دي
انا كمان دلوقتي اقدر اقولك : ياريت لو حد لقى الخريطه دي يبعتهالي يمكن الحياه تكون حلوه بعدها
معلش طولت عليكم بس دي شويه فضفضه مش اكتر
واستنوني ان شاء الله في بوست مفرح المره الجايه

هناك ٨ تعليقات:

kikooooooooo يقول...

جميلة الدعوة ديه بجد
" دعوة للتمتع بفترة الشباب " بس مش غريبة
البوست مع إني حاسس إنك بتكتبيه وانتي مكتئبة
بس في ريحة أمل وفرحة بالدنيا والحياة وإننا ندور ازاي نعيشها بجد من غير ما نضيعها
وتصدقي بجد أنا مش عارف ألاقي الخريطة ديه
عشان كده كنت عامل آخر بوست ليا وقؤيت كل التعليقات لعل وعسي حد يدلني برضه علي الخريطة
لأن الخريطة اللي معايا تتوه أوي
بس بصي بقي أنا برضه خدت القرار ومش هتراجع الدنيا ديه هعيشها بحلوها بس بمرها لأ مهما حصل
حتي لو مفيش خريطة لأنها مش مستاهلة أي حزن ولو للحظة أو تضيع من شبابك وعمرك دقيقة
أنا بحاول بجد وأدينا بنحاول كلنا مع بعض
كان معكم ..,
كيكوووووو

همسات ساكنه يقول...

والله يا كيكو انا الايام دي مزاجي متقلب ع الاخر
بس اغلبه زهق وحزن
والاجازه اللي فاتت دي كانت اسوا اجازه بالنسبه لي
بس دايما بقول الحمد لله
الخريطه دي تقريبا ضايعه ومحدش عارف يلاقيها
الحياه كده كده مادام مكتوب علينا اننا نعيشها حنعيشها بحلوها وبمرها يعني الاتنين مع بعض
عمرك سمعت حد حياته كلها حلوه من غير مر ؟؟
اكيد لا
بس فيه ناس بتحاول تسعد نفسها ومتزعلش وناس غاويه زعل
تقريبا انا من الناس دي بس لان الزعل مش بايدي
لما نحاول نخلي الحياه حلوه يمكن نخترع احنا خريطه مع نفسنا

كاميليا بهاء الدين يقول...

طبعا الفكرة جميلة
والكلام معقول
بس فترة الشباب دى نقدر نقول من سن كام لكام؟
وهل الشباب يحسب سنوات العمر؟ أم بما قابله الانسان فى حياته من ازمات؟

عارفة؟ انا بشوف ناس فى سن السبعين والستين بيستمتعوا بالحياه اكتر مننا ربنا يسعدهم, كمان بشوف ازواج مسنين طبعا ده مش فى مصر وتلاقيهم زى اتنين مخطوبين فى تعاملهم مع بعض وحتى نظراتهم لبعض وكلامهم لبعض.

القصة مش قصة شباب, القصة قصة حياه.

ربنا يسعد قلبك ياقمرى
وتفضلى شباب على طول وشباب سعيد.

كاميليا

بسمه عبدالباسط يقول...

بجد مش عارفة أقول أيه
أصلا كتر المشاكل والأزمات اللى بقت موجودة بقت مخليه الناس لا تحس بوقت شباب ولا شيخوخة ولا أى حاجة بس فعلا
لازم يكون فيه حل ولما هلاقى الحل هعرفك
تحياتى لكى

همسات ساكنه يقول...

كاميليا
كويس اني شوفتك وحشتنيني انتي كمان
معلش بقالي فتره مدخلتش مدونتك برضه
النت الايام دي وحش غير ان مليش نفس اكتب حاجه ولا في فدماغي حاجه اكتب عنها
فعلا الموضوع مش قصه شباب
بس هو ده كلام كاتب النص الايطالي ده
يعني الكاتب بيقصد اننا نتمتع بحياتنا طول ما احنا عايشين لان محدش عارف بكره حيحصل فيه ايه
يلا ما علينا
ان شاء الله تكونوا سعدا جميعا

همسات ساكنه يقول...

منوره يا بوس بوس
بقالي زمان مشوفتكيش بمدونتي
وحشني ردودك
فعلا عندك حق المشاكل بقت كتير
مش مخليه الناس تعرف تعمل اي حاجه
وتحسي بقى فيه ملل وزهق جامد جدا
يلا حنحاول كلنا ندور على خريطه الحياه مع بعض

buffy يقول...

enjoy ur time always wtever happends enjoy pain enjoy happiness wz ur friends enjoy even death may my opinion so strange but but its so true

العاب فلاش يقول...

well done