٢‏/١١‏/٢٠٠٧

اقدار الحياه

الاقدار مغلفه لا نعرف ما بداخلها
لا نعلم ماذا تخبئ لنا وما الذي سنحصل عليه منها
ربما نقابل اشخاصا لا نستطيع فراقهم
وربما نقابل اشخاصا نتمنى نسيانهم
وربما نتمنى ان نلتقي باشخاصا يجمعنا القدر بينهم
انها تلك رحله الاقدار
ربما يكون قدري ان افارق كل من احببت
وربما قدري ان يجمعني بهم حتى الممات
قديما كنت اقول سافقد الامل
حديثا قلت ساحاول ان احيا لحظه الامل
ربما مستقبلا اقول لقد فقدت حياه الامل
لا اعلم ماهو قدري
لكن علمت قدري في الماضي
قليل من الحظ .. كثير من حياه متعثره
يمكن يكون القدر حليفا لي
وربما يظل الحال كما هو عليه


إن حظي كدقيق فوق شوك نثروه .
ثم قالوا لحفاة يوم ريح إجمعوه ..
فلما صعب الأمر عليهم تركوه ..
وقالوا من أشقاه ربي كيف أنتم تسعدوه ..


انها تلك الحياه .. مجموعه اقدار وامنيات
اما ان تتحق الاماني
واما ان تذهب هباءا دون عوده لها

هناك ١٢ تعليقًا:

kikooooooooo يقول...

أنا مبسوط بجد إني أول واحد أرد علي البوست
كلامك بجد أثر فيا جدا وبوست اكتر من هايل
بس مش عارف حاسس إن جواكي حزن بس حزن مش عادي
يارب يارب يكون إحساسي غلط
ويارب تكوني سعيدة علي طول
كان معكم ..,
كيكوووووووو

الأستاذ يقول...

أقدارنا صنعت بخير خيارنا لكننا نختار كيف ستنتهي
لكن برغم كل ما تمنينا تأتي الرياح بما لا نشتهي

همسات ساكنه يقول...

kikotalaat
كويس ان البوست عجبك
لا هو مش احساس غلط ولا حاجه
لان ده واقع
ومش كل اللي بيتمناه المرء بيتحقق له
ان شاء الله نكون سعداء كلنا

همسات ساكنه يقول...

الاستاذ
بتشرف بزيارتك لاول مره لمدونتي ويارب متكونش الاخيره
معلش انا بختلف معاك في موضوع ان الاقدار بخيارنا
لان احنا ممكن نكون عايزين شيئ بس القدر بيخلينا نمر بشيئ تاني
وبتنتهي برضه مش بارادتنا

الأستاذ يقول...

م إنتي لو فكرتي في باقي الكلام هتاخدي بالك إني ألحقتها بالباقي
دائماً نريد شيئاً أن يكون هو قدرنا ونظن أنه سيحدث أو حدث
ولكن قليل منا من يوفقه الله في هذا القدر والبعض لا ينجح وبهذا تأتي رياحه بما لا يشتهي
كما تقولين أنك تريدين أن تصبحي طبيبة وتحددين حياتك كلها على هذا والله لا يوفقك لهذا لأن في هذا حكمة لا نعلمها
مع أطيب تمنياتي إنك تكملي الجملة للآخر
وأنتظر زيارة حضرتك لآخر بوست عندي
تحياتي

همسات ساكنه يقول...

الاستاذ
انا قريت جملتك للاخر
بس انا بعارضك باول جزء منها بس
لكن دلوقتي ادركت المعنى التام اللي كنت تقصده
يعني انا اكون حابه شيئ واسعى اليه لكن لو قدري اني محصلش عليه مش ححصل عليه
واكيد حزور مدونتك واشوف البوست

كاميليا بهاء الدين يقول...

إن حظي كدقيق فوق شوك نثروه .
ثم قالوا لحفاة يوم ريح إجمعوه ..
فلما صعب الأمر عليهم تركوه ..
وقالوا من أشقاه ربي كيف أنتم تسعدوه ..
Ay.yay.yay.Ay
وكمان ااااه

كلما قرأت هذه الابيات فى مكان .. تصيبنى بنفس الاصابة.. مهما قرأتها
فهى تحمل نفس قوة التأثير على قلبى

بوست جميل اوى.. عوضنى عن حالة الصمت التى افرضها على قلبى حتى لايصدر اى كلمة

انتى لست همسات ساكنة.. بل همسات ناعمة رقيقة.. تفيض بأرقى أنواع المشاعر.

تحياتى على أجمل بوست قرأت اليوم.

كاميليا

همسات ساكنه يقول...

الابيات دي فعلا مؤثره اوي وكل اما اقراها بفتكر حاجات كتير جدا وتأثر فيا اكتر من الاول
يلا الحمد لله على كل حال مفروض كل واحد يرضى بنصيبه وبقدره
كل يوم بتزيد الخنقه والزهق اكتر
بجد انا اتبسطت دلوقتي لما لقيتك رديتي على البوست ويارب يكون عجبك فعلا
ومرسي على الكلام اللي قولتيه كله من زوءك
ويارب اشوفك بخير دايما

البنت الشقيه يقول...

هاى همسات كلامك جميل جدا جدا جدا وفعلا الاقدار مش بايدنا بس انتى عارفه كتيييير اتمنيت حاجات تحصلى وحصلت بس مرتحتش فيها خاااااااااالص و يمكن يكون اختيارى ليها هوه الى كان غلط من الاول ومن ساعتها قلت اعمل لمستقبلى وسيبه يجيلى هوه بس بجهدى وعملى انا والى مكتوب علينا هنشوووفه
مشكوووووووووووووره جدا


بس انا علانه منك عشان مدخلتيش عندى المدونه من زمان ياريت اشوفك قريب

لينا

مدحت محمد يقول...

الكلام جميل اوى ومعبر
هو اول مرور بالمدونة الحقيقة كان بمحض الصدفة
بس عجبتنى جدا
وعنوانها خطير اوى
هو اللى شدنى ليها
عجبنى
انها الدنيا مجموعة اقدار
وامنيات اما ان تتحقق الامانى او تذهب هباء
اعتقد الامانى كلها ممكنة مادام فى ارادة
وعزيمة
تحياتى

همسات ساكنه يقول...

نورتيني يا لينا
بجد اسفه اني مزورتش مدونتك من زمان بس لان كان فيه عندي شويه حاجات كده بس اكيد ان شاء الله حزورك قريب
موضوع الاقدار ده حاجه بايد ربنا
ممك نفعلا حاجه حبينها ومتحصلش ويكون ده خير
وحاجه مش حابينها وتحصل ويكون ده خير برضه
عسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى ان تحبوا شيئا وهو شر لكم
فاللي يجيبه ربنا اكيد حنرضى بيه

همسات ساكنه يقول...

اهلا ضحى نورتيني
وياريت متكونش اخر زياره
انا مش معاكي ان الاماني كلها ممكنه
ممكن مع الاراده والعزيمه متتحققش برضه مادام ربنا مش رايدها
نسعى اه وكل حاجه ونحاول جاهدين على انها تتحقق بس متتحققش مش لانه تقصير مننا بس لانها اراده ربنا انها متتحققش
تحياتي للجميع